نیچ مارکتینگ چیست ؟
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleنیچ مارکتینگ چیست ؟
نیچ مارکتینگ یک استراتژی است که بر هدف قرار دادن بخش خاصی از بازار با محصولات یا خدمات تخصصی تمرکز دارد. این کار به معنای شناسایی یک گروه خاص و منحصر به فرد از مشتریان در بازار و طراحی استراتژی های بازاریابی برای تامین نیازها و ترجیحات این گروه است. به این صورت که شما باید بفهمید این گروه از مشتریان به چه چیزهایی علاقه دارند، چه نیازهایی دارند و چه چیزهایی را ترجیح میدهند. سپس بر اساس این اطلاعات، استراتژی های بازاریابی خاصی مثل بازاریابی چریکی، کراس سلینگ را طراحی و اجرا کنید. با انجام این کار، میتوانید خود را از رقبای بزرگتر متمایز نموده و یک پایگاه مشتری وفادار بسازید.
ایده اصلی در پشت نیچ مارکتینگ ، درک نیازها و خواستههای یک گروه خاص است. این رویکرد به کسب و کارها اجازه میدهد تا خود را به عنوان متخصص در حوزه انتخابی خود تثبیت کنند و برای ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت و متناسب با مخاطبان هدف، کسب شهرت کنند.
با تمرکز بر یک جایگاه خاص، کسب و کارها میتوانند درک عمیقی از ترجیحات مشتریان خود داشته باشند و روابط قوی با آنها ایجاد کنند. این امر میتواند منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتری شود، زیرا مشتریان احساس میکنند که نیازهای خاص آنها برآورده میشود. نیچ مارکتینگ به کسب و کارها کمک میکند تا با ارائه محصولات یا خدماتی که به دلیل تخصص یا ویژگیهای خاصشان قیمت بالایی دارند، به سود بیشتری دست یابند.
نیچ مارکتینگ به زبان ساده
نیچ مارکتینگ به زبان ساده یعنی تمرکز بر بازار و مشتریانی که به طور خاص به یک نوع محصول یا خدمات علاقهمند هستند.
برای درک بهتر نیچ مارکتینگ باید بدانیم که مصرف کنندگان در یک بازار خاص ترجیحات یا نیازهای خاصی دارند که با بخش گستردهتر متفاوت است. برندهای بزرگ برای انجام نیچ مارکتینگ معمولا هر بازاری را بر اساس موارد زیر بخشبندی میکنند:
- موقعیت جغرافیایی
- دادههای روانشناختی (علایق، نگرشها و ارزشها)
- پایگاه داده مخاطبین (سن، سطح درآمد، جنسیت، سطح تحصیلات)
- سطح کیفیت زندگی (حق بیمه، متوسط، بالا، پایین)
- قیمت (بالا، تخفیف، عمده فروشی)
نیچ مارکتینگ اغلب سادهتر از تبلیغ برای جمعیت گستردهای از مخاطبان است. مخاطبان در نیچ مارکتینگ نیازها و خواستههای خاصی دارند. برای مثال، شرکتی که کیفهای دستی میفروشد باید طیف وسیعی از سلیقهها و انتظارات را به خود جلب کند. اما شرکتی که کیفهای دستی بزرگ میفروشد به راحتی را هدف قرار دادن خانمهایی که به تازگی مادر شدهاند به راحتی میتوانند کیفهای سایز بزرگ خود را به فروش برسانند، زیرا این افراد اغلب به دلیل حمل لباسهای نوزاد مجبور به استفاده از کیفهای بزرگ هستند.
در نظر داشته باشید که نیچ مارکتینگ نیز چالشهای خود را دارد. در حالی که هدف قرار دادن یک بخش خاص میتواند میزان رقایبت را کاهش دهد، اما در مقابل پایگاه مشتری بالقوه نیز کوچکتر است.
چگونه نیچ مارکتینگ انجام دهیم؟
نیچ مارکتینگ به شرکتها این امکان را میدهد که در یک بازار گستردهتر، فضای خاصی را برای خود ایجاد کنند. برخی از کسب و کارها حتی با کشف و برآوردن نیازهای مشتری که به آنها توجه نشده است، جایگاههای جدیدی ایجاد میکنند.
برای ایجاد نیچ مارکتینگ ، کسب و کارها موار زیر را نیاز داند:
- تحقیق کامل: بازاریابی برای مخاطبان بیش از حد متمرکز به معنای انجام تحقیقات کافی برای تعیین اینکه آیا کسب و کار و یا شرکت شما امکان رفع این نیاز را دارد یا خیر.
- دانش تخصصی و کامل: سازمانها و شرکتهایی که برای مشتریان خاص بازاریابی میکنند، باید هم ویژگیهای جایگاه خود و هم دانش کافی را در این زمینه داشته باشند.
- تطبیق پذیری: برندهایی که دارای استراتژی بازاریابی خاص هستند باید بهترین روش تبلیغ را متناسب با مشتریان خود بیابند. سوشال مدیا منیجر به راحتی میتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.
معایب و مزایای نیچ مارکتینگ
مزایای بازاریابی گوشه ای
- تسخیر بازارهای غیرقابل نفوذ
- حضور اولیه در بازار
- تسلط بر بازار
- آگاهی از نیازهای مشتری
- کاهش هزینهای بازاریابی
- تبدیل شدن به یک برند متخصص و شناخته شده
معایب بازاریابی گوشه ای
- اثربخشی طولانی مدت آن محدود است
- پایگاه مشتری محدود و پتانسیل سود کاهش یافته
- وابستگی به یک محصول یا گروه خاص
ما در مقالهای جدا بصورت کامل معایب و مزایای نیچ مارکتینگ را برای شما توضیح دادهایم. شما میتوانید با مراجعه به مقاله مورد نظر کامل و دقیق با آنها آشنا شوید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.