آموزش بازاریابی چریکی و هر آنچه که در مورد آن باید بدانیم!
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleآموزش بازاریابی چریکی یا پارتیزانی برای همه کسب و کارها
همه ما تقریبا با کلمه بازاریابی آشنایی داریم. حتی ممکن است روزانه این کلمه را در محل کار خود، رسانههای اجتماعی یا از صاحبان مشاغل شنیده باشیم. معمولا به دلیل رقابت زیاد و تنوع محصولات و همینطور توجه به سلایق مختلف افراد جامعه، شرکتها و صاحبان کسب و مشاغل به دنبال پیشرفت کسب و کار خود بوسیله ارتقا روشهای بازاریابیشان هستند.
بازاریابی چریکی از مهمترین و متداولترین روشهایی است که برای آگاهی دادن به افراد و متمایز شدن یک کسب و کار نسبت به دیگری مورد استفاده قرار میگیرد. این روش از بازاریابی در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ Gurrilla Marketing شناخته میشود.
آموزش بازاریابی چریکی اولویتی است که برای همه کسب و کارها ضرورت دارد و با هزینه کم پیشرفتهای بزرگی را به بار میآورد. به طوری که در مدیریت بازرگانی از آن به عنوان بازاریابی بدون هزینه نام برده میشود. روشی که به وسیله آن در زمان کوتاهتر و تقریبا بدون هزینه، فروش و انتقال محصولات و خدمات از تولید کننده به مصرف کننده انجام میشود.
مروری بر تاریخچه بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی
قدمت تاریخچه بازاریابی به چهار سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد و به نوعی میتوان گفت بازاریابی سنتی که امروز میشناسیم ادامه روشهای قدیمی است که در طول تاریخ و گذر زمان پیشرفت کرده است. چرا که مصریان قدیم روی کاغذهایی به نام پاپیروس پیامهای تبلیغاتی خود را مینوشتند. مصریان در حقیقت اولین بنیان گذاران بازاریابی بودهاند.
اما در سال ۱۹۸۴ شخصی به نام جی کنراد لوینسون در کتابی به نام Gurilla Marketing، بازاریابی چریکی را برای اولین بار معرفی کرد. لوینسون بازاریابی بود که در کتابش اولیت روشهای بازاریابی چریکی را مطرح کرد. این روش بازاریابی با روش بازاریابی سنتی که در آن زمان مرسوم بود تعارض داشت.
در حقیقت لوینسون در آن زمان متوجه این مسئله شده بود که اگر چه بازاریابی سنتی بوسیله رسانههای جمعی که در آن زمان روز به روز در حال گسترش بودند انجام میگرفت، اما نوع بازاریابی و تبلیغات برای مردم خسته کننده شده بود. به همین سبب نیز آنها را تحت تاثیر قرار نمیداد. به همین خاطر در کتاب خود از روشی جدید و هوشمندانه سخن به میان آورد.
اهمیت یادگیری بازاریابی پارتیزانی و شرکت در دورههای آموزشی
شرکت در دوره بازاریابی چریکی باعث آشنایی کسب و کارها با یک روش کم هزینه و مقرون به صرفه است که با ایجاد هیاهو و همهمه در مورد یک محصول یا یک برند و یا خدماتی که توسط موسسات ارائه میشود، بازار هدف را تحت تاثیر قرار داده و باعث جلب توجه افکار عمومی به سمت آن محصول، برند و یا خدمات خاص میشود. نتیجه این روش بازاریابی نیز افزایش فروش را برای محصول، برند و در نتیجه افزایش مراجعه به موسسات خدماتی میباشد.
دوره آموزش بازاریابی چریکی باعث میشود کسب و کارها به صورت علمی و بدون ریسک، بازار هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین سبب میشود تا محصول و برند خود را حتی برای سالها در بالاترین نقطه تمایز نسبت به سایرین قرار دهند. بازاریابی چریکی با خلاقیت و نوآوری و روشهای غیرمتعارف تبلیغاتی، توجه بازار هدف خود را جلب میکند. ضمن اینکه باعث غافلگیری افراد جامعه شده و جوابگوی سلایق مختلف، به خصوص باعث برانگیختن هیجان افراد جوان جامعه میشود. این عامل تاثیر زیادی روی آنها گذاشته و در نتیجه فروش یک محصول یا یک برند افزایش پیدا میکند.
بازاریابی چریکی علاوه بر اینکه برای کسب و کارهای کوچک مفید است، کسب و کارهای بزرگ هم از آن بیبهره نیستند. البته که ممکن است این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای بزرگ دارای ریسکهایی باشد. به همین دلیل آموزش بازاریابی چریکی برای این کسب وکارها در اولویت قرار دارد. چرا که اگر بازاریابی چریکی به صورت غیر اصولی انجام شود، ممکن است یک برند یا یک محصول را برای همیشه در نظر عموم نامقبول جلوه دهد. این مسئله یکی از نتایج عدم آموزش دوره بازاریابی چریکی است.
برای دانستن مهمترین نکات آموزش بازاریابی و فروش بهتر است حتما این مقاله را بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.