آشنایی با بازاریابی معکوس

آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleبازاریابی معکوس چیست ؟
تمام افرادی که بصورت حرفهای در زمینه مارکتینگ مشغول به کار هستند و همچنین افرادی که تازه کسب و کاری را راه انداختهاند، باید بدانند که مهمترین وسیله برای موفقیت در این زمینه، بازاریابی مناسب و هدفمند است.
برخی افراد در شروع کسب و کار خود از این نکته غافل شده و بدون دستیابی به سودی قابل توجه، کل سرمایه خود را به باد میدهند. حتی کسب و کارهای بزرگ و مشهور نیز، برای بقا و جلب توجه بیشتر مشتریان خود به یک بازاریابی ماهرانه نیاز دارند. به همین دلیل است که در سالهای اخیر، بازاریابی و آشنایی با آن ترفندهای جدید و نوین آن بیش از قبل اهمیت پیدا کرده است. اگر شما هم خواهان موفقیت بیشتر کسب و کار خود هستید، باید با استراتژیهای جدید این شاخه آشنا شده و خود را با آن همگام سازید.
یکی از استراتژیها در زمینه بازاریابی، بازاریابی معکوس یا Reverse Marketing بوده که بسیار پرطرفدار و جدید است. بازاریابان با الهام از روانشناسی معکوس، ترفند بازاریابی معکوس را ابداع کرده و آن را به عنوان راهی برای جلب مشتری میدانند. در حقیقت، در این نوع بازاریابی، شما به عنوان یک بازاریاب به دنبال مشتری نخواهید بود؛ بلکه این خود مشتری است که بازار هدف خود را جستجو میکند.
در این نوع بازاریابی، مشتری با اختیار خود سراغ محصول شما میآید نه با زور و اجبار شما! حقیقتا اصرار و پافشاری بازاریاب به خرید محصول ممکن است باعث از بین رفتن اعتماد مشتریان و در نتیجه کاهش فروش شود. بنابراین، بازاریاب باید با بکار گیری ترفندهایی خاص، مشتری را ناخودآگاه مجاب به خرید نماید.

تکنیک های بازاریابی معکوس
کاری که شما در بازاریابی معکوس انجام میدهید این است که محصول را به بهترین شکل و با ویژگیهای منحصر به فرد به مخاطب معرفی کرده و اشتیاق او به خرید را تشدید میکنید. برای موفقیت بیشتر در این زمینه از بازاریابی، بهتر است که خود را جای مشتری گذاشته و به جای او فکر کنید. در واقع باید دریابید که اگر شما مشتری بودید، چه نیازی داشتید و توقعتان از محصولات ارائه شده چه بود. سپس میتوانید در تبلیغات خود، همان ویژگیها را انعکاس دهید.
تکنیک بعدی این است که در بازاریابی معکوس باید تا جایی که میتوانید ساده و قابل فهم صحبت کنید. پیچیده بودن تبلیغات، مشتری را از شما دور میکند. علاوه بر این موارد، رعایت اصل صداقت و درستی در این نوع بازاریابی، یکی دیگر از تکنیکهای موفقیت بوده و میتواند منجر به فروش بیشتر شود.
تکنیک دیگری که در بازاریابی معکوس میتواند بسیار موثر باشد، ارتباط مستمر با مشتریان و آگاهی از تجربیات آنها در مصرف محصولات است. به عبارت دیگر، شما میتوانید با دریافت انتقادات و پیشنهادات از سوی مشتریان خود، به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید.
تبلیغات آنلاین یکی دیگر از راههایی بوده که میتواند موفقیت شما را در این نوع بازاریابی تضمین کند. از این طریق، مشتریان در لحظه از محصولات جدید بازدید کرده و نسبت به خرید اقدام مینمایند. شاید شما هم در رسانههایی مانند اینستاگرام (برای آشنایی با رازهای تبلیغات در اینستاگرام کلیک کنید.) دیده باشید که برخی کلیپها با کپشن این ویدیو را نبینید سعی در جذب مشتریان دارند. در واقع، استفاده از عبارت معکوس، حس کنجکاوی مشتریان را بر میانگیزد.
مزایای استفاده از بازاریابی معکوس
بازاریابی معکوس به دلیل افزایش میزان فروش محصولات بسیار مورد استقبال صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. مهمترین مزیتی که استفاده از این نوع بازاریابی دارد این است که به مشتری اهمیت داده میشود. زمانی که مشتری دریابد نیازها و خواستههای وی در اولویت قرار گرفته و به او اهمیت داده شده است، به راحتی به برند شما اعتماد کرده و از شما خرید میکند.

با توجه به اینکه در دنیای مارکتینگ، رضایت مشتری یکی از عناصر مهم در رسیدن به موفقیت است، میتوان این رضایت را به راحتی از طریق بازاریابی معکوس کسب نمود. دیگر مزیتی که استفاده از این نوع بازاریابی دارد، اعتباربخشی به شرکت است. این اعتباربخشی در نتیجه تبلیغ درست و جذب مشتریان بیشتر رخ داده و جایگاه شرکت یا سازمان را در میان رقبا ارتقا میبخشد. در نهایت، با جذب مشتریان بیشمار و افزایش تقاضا، سود دهی شرکت نیز بطور چشمگیری افزایش مییابد.
نکات کلیدی در بازاریابی معکوس
همانطور که گفته شد، اولین تکنیکی که در بازاریابی معکوس میتواند بسیار اثربخش باشد، آگاهی از نیازهای مشتریان است. برای تسلط بیشتر بر این نیازها بهتر است که مشاوره رایگان به مشتریان را در برنامه کاری خود قرار داده تا بتوانید بصورت مستقیم از نیازهای آنها باخبر شوید. بعلاوه میتوانید با آموزش رایگان به مشتریان، اطلاعات سودمندی را در زمینه کاری خود در اختیار آنها قرار دهید. به یاد داشته باشید که نادیده گرفتن مشتریان، میزان فروش شما را به شدت کاهش خواهد داد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مزایای منتورینگ برای کارکنان و سازمان ها
مزایای منتورینگ برای کارکنان و سازمان ها بر کسی پوشیده نیست، زیرا به واسطه آن میتوان به افزایش رضایت شغلی، بهبود حفظ استعدادها و ارتقای فرهنگ سازمانی دست یافت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.