آشنایی با مدیریت سوشال مدیا
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleمدیریت سوشال مدیا ؛ سکوی پرتاب کسب و کارها بسوی موفقیت
بی شک سوشال مدیا به یکی از بخشهای جدایی ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است. دنیای بدون رسانه های اجتماعی غیر قابل تصور بوده، به طوری که بیشترین زمان افراد صرف بازدید از شبکه های اجتماعی میشود. شبکه های اجتماعی ابزارهای قدرتمندی هستند و میتوان از آنها برای موفقیت در کسب و کار استفاده کرد.
قابلیتها و امکاناتی که در سوشال مدیا وجود دارد، علاوه بر افزایش محبوبیت آنها، آن را به یک ابزار شاخص و کلیدی در دیجیتال مارکتینگ مبدل کرده است؛ اما برای موفقیت به مدیریت سوشال مدیا نیاز دارید. از آنجا که بیشتر صاحبان کسب و کارها از رسانه های اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنند، لازم است درباره آن اطلاعات و دانش کافی در اختیار داشته باشند. اگر شما نیز در این شبکهها فعالیت کرده و از طریق آنها در دیجیتال مارکتینگ فعال هستید، حتما باید به اصول کاربردی در فضای مجازی تسلط داشته باشید.
مدیریت سوشال مدیا چیست؟
شاید شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام برای برخی فقط یک سرگرمی است؛ اما برای اغلب کسب و کارها شاه کلیدی برای توسعه کار و کسب درآمد میباشد. خب پرسش اینجاست که مدیریت سوشال مدیا چه نقشی در این زمینه دارد؟ مدیریت شبکههای اجتماعی به روندی اشاره دارد که طی آن فراهم سازی استراتژی، تولید محتوا، تجزیه و تحلیل دادهها، پاسخگویی به نظرات کاربران، فعالیت آنلاین، داشتن تعاملات آنلاین، ارزیابی عملکرد و کارایی شبکه های اجتماعی امکانپذیر میشود.
با کمک مدیریت سوشال مدیا ، از میزان محبوبیت پلتفرمها، نحوه عملکرد شبکهها، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، خط و مشهای شبکه های اجتماعی و نوع محتواهایی که تاثیر بیشتری دارند، مطلع میشوید. تمام فعالیتهایی که کمک میکند تا محصولات و خدمات مناسبی به مشتریان ارائه دهید، در زیرمجموعه مدیریت سوشال مدیا قرار میگیرد. برای ورود به مدیریت شبکه اجتماعی باید به فاکتورهای ذیل توجه کنید:
- با مشخص کردن هدفتان از فعالیت در سوشال مدیا، یک حساب کاربری ایجاد کنید.
- فضای مدیریت خود را تعریف کنید.
- کاربرانی که به محصولات و خدمتتان علاقهمند هستند را شناسایی کنید.
- فعالیتهای خود را ارزیابی کنید.
- استخدام افرادی که محتوای حرفهای تولید میکنند.
- یک تاکتیک مناسب و هدفمند انتخاب نمایید.
ابزارهای کلیدی تاثیرگذار در مدیریت رسانه های اجتماعی
مدیریت سوشال مدیا برای اینکه مخاطبان بیشتری برایتان جذب کند، به یک سری نرم افزارهای قدرتمند نیاز دارد. بارزترین ویژگی پلتفرمهای مدیریت رسانه های اجتماعی این است که موارد ذیل را پوشش دهد:
- انتشار خودکار پستها طبق زمانبندی
- توانایی استفاده همزمان از چند رسانه اجتماعی
- قرار دادن امکانات مقرون به صرفه در اختیار کسب و کارها
- کمک به تحلیل کارایی شبکه های اجتماعی
بهترین پلتفرم های محبوب کسب و کارها در مدیریت سوشال مدیا
- Hootsuite: مهمترین شبکه های اجتماعی این ابزار شامل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکداین بوده و از ویژگیهای اصلی آن برنامهریزی و تحلیل کارایی پستها، نمایش تصاویر و اداره تیم، نظارت بر مکالمات مشتریان و بروزرسانی اتوماتیک میباشد.
- Buffer: یک پلتفرم کارآمدی است که اصلیترین هدف آن بالا بردن تعامل و جمع آوری نتایج مفهومی در شبکه های اجتماعی است. فیس بوک و توییتر بیشترین فراوانی در خصوص استفاده از این ابزار را دارند.
- Sprout Social: نظارت بر کلمات کلیدی، برنامه ریزی برای انتشار پست، برقراری ارتباط با کاربران، اعمال تغییرات آسان و تحلیل رقبا از ویژگیهای این ابزار مدیریت سوشال مدیا میباشد. اغلب رسانه های اجتماعی میتوانند این پلتفرم را بکار بگیرند.
- Mention: اگر به دنبال درک مخاطب در سوشال مدیا هستید، Mention گزینه مناسبی است. با این ابزار میتوانید برند یا محصولی که در اینترنت معرفی شده را ارزیابی کنید و میزان اثرگذاری بازاریابی خود را تحلیل کنید. از خصوصیات پلتفرم پشتیبانی از شبکه های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، وبلاگها و انجمنها میباشد.
سوشال مدیا منیجر کیست ؟
به نظر برخی کاربران مدیریت سوشال مدیا، کار چندان سختی نیست و براحتی میتوان رسانه های اجتماعی را برای کسب درآمد و معرفی برند بکار گرفت. برای اداره بهتر امور مربوط به سوشال مدیا، شما به یک مدیر نیاز دارید. همانطور که در مقاله مهارت های پولساز گفتیم سوشال مدیا منیجر به یکی از شغلهای جذاب و پرطرفدار تبدیل شده؛ اما در عین حال دانش و اطلاعات بالایی میطلبد.
یک مدیر شبکه اجتماعی چه وظایفی دارد ؟
کسی که به عنوان مدیر سوشال مدیا فعالیت میکند، میداند که وظیفه قرار دادن محتوا، تبلیغ و بازاریابی یک برند تجاری را به عهده دارد. او کسی است که باید از مهارتهایی مثل اطلاعات مربوط به استراتژیهای شرکت، محتوا نویسی حرفهای، استفاده از تبلیغات با سودآوری بالا، مدیریت تمام رسانه های اجتماعی، خلاقیت، تسلط کامل بر پلتفرمها و ارائه ایدههای خلاقانه برخوردار باشد.
جمع بندی
اگر با این پرسش مواجه هستید که چرا باید از رسانه های اجتماعی استفاده کنید؛ بهترین پاسخ مزیت مدیریت سوشال مدیا در رونق کسب و کارتان است. برجستهترین امتیاز استفاده از این شبکه های جادویی، صرف هزینه کمتر برای بازاریابی محصولات و برند تجاری، دسترسی سریع به مخاطبان در سرتاسر جهان و به چالش کشیدن کاربرانی میباشد که رفتارشان را با استراتژیهای خلاقانه شما همسو کرده و ترغیب به خرید محصولات و خدمات میشند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.