اهمیت سیستم سازی در فروش چیست؟
یادگیری نحوه سیستم سازی در فروش برای بسیاری از مدیران در دنیای امروز یک ضرورت است. تعداد بیشماری از مدیران فرآیند فروش را بینظم و حتی پیچیده میدانند و امکان اینکه بتوان این فرآیند را به صورت اتوماتیک طراحی کرد، غیرممکن قلمداد میکنند. هدف و منظور از فروش، ایجاد ارتباط میان کسب و کار و مشتریان است. این فرآیند باید به طور خاص برای هر کسب و کار به صورت جداگانه طراحی شود تا بازدهی لازم را داشته باشد. فرآیند فروش باید خودکارسازی شود تا بتوان رویاها را به واقعیت تبدیل کرد.
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleمزایای سیستم سازی در فروش
- سیستم سازی در فروش زمان شما را برای تمرکز روی عملیات و توسعه کسب و کار، افزایش میدهد.
- شما میتوانید با بهینه سازی فرآیند فروش به نتایج بهتری (نسبت به آنچه هدف گذاری کردهاید) دست پیدا کنید.
- طراحی سیستم سازی در فروش ، فروش محصولات جدید را برای کارمندان و پرسنل آسانتر می کند.
- وقتی یک فروش خاص را از دست میدهید، به راحتی میتوانید مشکلات را ارزیابی کرده و نقاط ضعفتان تشخیص دهید.
پیاده سازی سیستم فروش در کسب و کار
در گام نخست، باید ساختار سیستم فروشتان را تعیین کنید. این موضوع در مقیاسهای بزرگتر و در کسب و کارهای پیچیده به مراتب سختتر است. سیستم سازی کسب و کارهای کوچک آسان است، اما این کسب و کارها با بزرگتر شدن باید سیستم فروش خود را ارتقا داده و بزرگتر کنند. صدها تکنیک و مرحله مختلف وجود دارد که میتوانید از آنها برای سیستم سازی فروش استفاده کنید. شما باید در سیستم خود تمام مراحل چرخه فروش را با تکنیکها و استراتژیهای خاص همان مرحله، طراحی نمایید.
اگر فروشتان به صورت آنلاین و غیر حضوری است، میتوانید آن را به سادگی سیستماتیک نمایید. فروش آنلاین نیازی به تماس مستقیم (آن هم به صورت دائمی) با مشتری ندارد. با این حال، با کمک سیستم سازی در فروش و یک فرآیند دقیق با استراتژیهایی برای حرکت دادن مشتری به سمت انتهای قیف فروش، با سرعت بیشتری میتوانید رشد کنید. یکی از مراحل حساس در فروش آنلاین موفق سیستماتیک، متعهد کردن مشتری است. مشتری باید نسبت به کسب و کار و خرید محصولات یا استفاده از خدمات علاقهمند شود. ایجاد این علاقه پروسهای حساس و زمانبر است.
تاثیر پیاده سازی سیستم فروش در قیف فروش
قیف فروش در بازاریابی کاربرد دارد. این قیف، سفر یا فرآیندی را توصیف میکند که کاربران از مرحله آگاهی نسبت به برند یا کسب و کارتان تا مرحله خرید و اعتماد به شما طی مینمایند. بعد از پیاده سازی سیستم فروش در طراحی قیف فروش یا مسیر سفر کاربر متوجه تاثیر مستقیم آن خواهید شد.
استاندارد سازی سیستم فروش
بعد از پیاده سازی سیستم فروش، باید استاندارد سازی را در اولویت قرار دهید. هرچقدر بیشتر به فکر استاندارد سازی فرآیندها و مراحل فروش خود در سیستمی که طراحی میکنید باشید، اجازه پیدا می کنید تا رفتارها و اقدامات خاصی که می خواهید در هر مرحله از چرخه فروش انجام دهید را پیش بینی نمایید. استراتژیهایی که جهت استاندارد سازی سیستم فروشتان استفاده میکنید به شما و کسب و کارتان بستگی دارد اما هدف آنها در تمامی دنیا برای تمامی کسب و کارها (فارق از کوچک یا بزرگ بودنشان) یک چیز است؛ ساخت سیستمهایی که کارآمد و پاسخگو بوده (به مشتری) و نتایج منسجمتری دارند.
تقسیم بندی و واگذاری سیستم به تیم فروش و بازاریابی
شما باید بخشهایی از سیستم فروش خود را به اعضای تیمتان واگذار کنید. سیستم سازی کسب و کارهای کوچک، تقسیمبندی و سپس واگذاری کردن آنها به تیمهای مختلف به سادگی انجام میشود. در تیمها و کسب و کارهای کوچک میتوانید وظایف قابل مدیریت را به بخشهای کوچک تقسیم کنید. این کار به شما اجازه میدهد روی ایدهها و تعهدات بزرگتری که در کسب و کارتان به عنوان هدف در نظر گرفتهاید، متمرکز شوید.
۵۰% از فرآیند فروش وابسته به لیدر یا رهبر کسب و کار است، اما میتوان ۵۰% دیگر را به کارکنان بخش فروش و بازاریابی واگذار کرد تا به شکلی کاملا پویا انجام شود.
جمع بندی مزایای سیستم سازی در فروش
وقتی سیستمی را طراحی کرده و فرآیندهای آن را استاندارد سازی میکنید، فروش را به بخشهای مختلف تقسیم کرده و به افراد مختلف محول مینمایید، چرخه ارائه محصول یا خدمات به مشتری تقریبا بدون استرس گردش خواهد کرد. مسائل و جزئیات متعددی در این فرآیند وجود دارند. تنها با یادگیری و ممارست می توانید به بینش صحیح در مورد فروش سیستماتیک دست پیدا کنید. برای اینکه از آموزش های لازم و حیاتی در این زمینه برخوردار شوید، می توانید در دوره های آموزشی آکادمی کسب و کار مدیران مانی شرکت کنید.
آکادمی مانی، بهترین دوره های کوچینگ و استراتژی ها را جهت سیستم سازی در فروش به شما ارائه می دهد.
شما می توانید طراحی و استاندارد سازی فروش خود را به ما سپرده و از ابتدای مسیر کسب و کارتان دقیق و مدیریت شده گام بردارید. پیشنهاد می کنیم جهت کسب و اطلاعات بیشتر و بهره مندی از مشاوره، با ما در آکادمی مدیران مانی ارتباط بگیرید.
فرم درخواست مشاوره
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.