آشنایی با برندسازی

برنسازی یا برندینگ فرآیندی است که از طریق آن میتوان مشتری را با کسب و کار خود آشنا کرد. از طریق برندینگ، شناخت موثر از محصولات و خدمات شکل گرفته و مشتری میتواند محصول مورد نظر خود را انتخاب کند. در سیستم بازاریابی، برندینگ، خود را به شکلهایی مانند لوگو و شعار نشان میدهد. به عبارت دیگر، از طریق برندسازی، شرکتها میتوانند محصولات خود را در ذهن خود تداعی کند. بطور مثال، شرکت LG با شعار Life is Good به عنوان یک برند برتر و شناخته شده در میان مشتریان بوده و با شعار منحصر به فرد خود، سعی در جلب توجه مشتریان زیادی را دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleمزایای برندینگ
یکی از مهمترین مزایای برندسازی، معروفیت و شهرت هرچه بیشتر شما در میان مشتریان است. شما با یک لوگو، نام یا شعار خاص میتوانید تا مدتها در ذهن مشتریان ماندگار باشید. دیگر مزیتی که از طریق برندینگ میتوان به آن دست یافت، جلب توجه مشتری و در نتیجه افزایش فروش است.
در حقیقت، شما با برند خود میتوانید از سایر رقبا پیشی گرفته و تبدیل به اولین انتخاب مشتریان شوید. علاوه بر این، برندسازی میتواند رضایت مشتری را نیز افزایش دهد. دیگر مزیت برندینگ، رضایت کارکنان است. به عبارت دیگر، نه تنها با برنسازی میتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید، بلکه میتوانید کاری کنید که کارکنان نیز از کار کردن با شما و برندتان احساس رضایت داشته باشند. وفاداری کارکنان به برند نیز، از دیگر نتایج یک برنسازی مناسب است.
مفاهیم برندسازی
یکی از مفاهیمی که در برندسازی باید با آن آشنا شد، جایگاه سازی برند است. جایگاه سازی برند به ما نشان میدهد که یک برند چگونه میتواند با نام، لوگو و یا شعار خود با دیگر رقبای خود در سیستم مارکتینگ تفاوت داشته باشد. مفهوم دیگر، هویت برند است. در بازاریابی، هویت یک برند تنها در نام و لوگوی آن خلاصه نمیشود و باید برای شخصیت بخشی به برند، ارزشهای برند، نحوه ارتباط برند با محصول و چگونگی کسب و کار در نگاه مشتری را در نظر گرفت. برند برای هویت بخشی به خود باید بتواند ارزشهایی را به مشتریان انتقال دهد.
مفهوم دیگری که در برندینگ باید به آن پرداخته شود، ارزش ویژه برند است. این مفهوم در تجربه، درک و نظر مشتری نسبت به برند خلاصه میشود. ارزش ویژه برند میتواند بطور مستقیم باعث افزایش فروش محصول شود. زمانی که مشتری با توصیه دوستان و نزدیکان خود نسبت به خرید یک محصول اقدام میکند، یعنی ارزش ویژه برند را درک کرده و نسبت به خرید اقدام نموده است. به منظور ارتقای ارزش ویژه برند بهتر است قیمت گذاری بصورت مناسب صورت گرفته و به مشتریان خدماتی عالی ارائه شود.

اصول برندسازی
برندسازی علیرغم اهمیت بالایی که در مارکتینگ دارد، به راحتی به دست نخواهد آمد و باید اصولی را در راستای ثمربخشی آن بکار گرفت:
- اولین اصل درک کردن مخاطب است. تا زمانی که علاقه مندیها، نیازها و توقعات مشتریان آگاه نباشید نمیتوانید برند خوبی را ایجاد کنید. با رعایت این اصل مطمئن خواهید شد که محصول یا خدمات شما متناسب با نیازهای آنهاست.
- اصل بعدی، شناسایی تفاوتهای خود با سایر رقباست. در نتیجه رعایت این اصل، میتوانید نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف را از بین ببرید. به یاد داشته باشید که هرچه وجه تمایز بیشتری با رقبا خود داشته باشید، امکان موفقیت شما در مارکتینگ بیشتر خواهد بود.
- اصل بعدی، تعریف برند است. در واقع با توجه به این اصل باید با انتخاب رنگ، فونت، لحن و مواردی از این دست، برند خود را منحصر به فرد کنید.
- یکی دیگر از اصولی که در برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد استراتژی است. به کمک این استراتژی، مسیر برای جلب مشتریان بیشتر روشن شده و دیگر دچار تردید نخواهید بود. پس از اینکه استراتژی خود را مشخص کردید، باید عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. یکی از راههای تجزیه و تحلیل عملکرد برند، سوال از مشتریان و آگاهی از میزان رضایت آنهاست.
- در نهایت، آخرین اصلی که باید به آن پایبند باشید این است که ثبات برند خود را حفظ کرده و بر رشد آن نظارت کنید. انتقادات منفی مشتریان نباید مورد بی اعتنایی قرار گیرد و باید همه نظارت را با جزئیات بررسی کنید.

انواع برندینگ
انواع برندسازی با توجه به محصولات و خدمات ارائه شده مشخص میشود. برندینگ شخصی، برندینگ محصول، برندینگ خدمات، برندینگ مشارکتی، برندینگ رویدادی، برندینگ شرکتی، برندینگ دیجیتال و برندینگ جغرافیایی از جمله انواع برندینگ میباشند. هر یک از این نوع برندینگها تعریف مخصوص خود را دارند. بطور مثال: برندینگ شخصی بر افراد معروف در حوزه ورزش، هنر و غیره تمرکز داشته و در مقابل برندینگ محصول سعی در ارائه یک محصول را دارد.
برندسازی خدمات به معرفی خدمات ارائه شده متناسب با نیاز مخاطب پرداخته و برندینگ مشارکتی شامل تلاش چند برند برای معرفی یک محصول میشود. از طرفی، برندینگ رویدادی به معرفی یک ایونت حضوری یا غیرحضوری میپردازد. در برندینگ شرکتی، سازمان مورد نظر ارزشهای خود را به مخاطب القا میکند. از طرفی، برندینگ دیجیتال نیز همان برندینگ آنلاین میباشد. در نهایت برندینگ جغرافیایی نوع دیگری بوده که بر موضوعات محلی و بومی تمرکز دارد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مزایای منتورینگ برای کارکنان و سازمان ها
مزایای منتورینگ برای کارکنان و سازمان ها بر کسی پوشیده نیست، زیرا به واسطه آن میتوان به افزایش رضایت شغلی، بهبود حفظ استعدادها و ارتقای فرهنگ سازمانی دست یافت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.