سفر مشتری چیست + مهم ترین مراحل آن
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleسفر مشتری چیست ؟
آیا میدانید سفر مشتری چیست ؟ درک نقشه سفر مشتری چه اهمیتی در فروش دارد؟ سفر از زمانی که مشتریان تصمیم به خرید یک کالا یا استفاده از خدمات میگیرند، آغاز میشود. تمام فرآیندهایی که در مراحل مختلف خرید طی میشود با نام Customer Journey شناخته میشوند. سفر و نقشه راه مشتری برای کسب و کارهای مختلف اهمیت زیادی دارد و باید بتوانند از این طریق مشتریان خود را آنالیز کنند.
هر کسب و کار با توجه به نوع مشتریان خود باید چندین سفر مشتری متفاوت طراحی کند. درک افکار و عقاید برخی از مشتریان سخت به نظر میرسد. در خرید اینترنتی استفاده از نقشه مشتری بسیار سخت شده و به یک چالش برای بازاریابی کسب و کارها تبدیل خواهد شد. برای داشتن یک نقشه راه دقیق و درست در ادامه با ما همراه باشید.
مراحل مهم سفر مشتری
با شناخت مراحل سفر مشتری میتوانید نسبت به این امر مسیر آگاهی کاملی داشته و برنامه ریزی های بهتری انجام دهید.
۵ مرحله مهم سفر مشتری
- آگاهی: در این مرحله مشتری به دنبال به دست آوردن اطلاعات در صفحات مجازی و موتورهای جستجو است. در اینجا نقش شما در صفحات اول گوگل، میتواند اعتماد مشتری را به خود جلب کند. مشتری با بررسی سایتهای مختلف به دنبال انتخاب بهترین محصولات و خدمات است.
- توجه: بعد از بدست آوردن اطلاعات مشتری به دنبال تبلیغات میرود تا بتواند محصول مورد نیاز خود را پیدا کند. با مقایسه محصولات مختلف و بررسی ویژگی هرکدام به خرید آن محصول تمایل پیدا میکنند. نقش کسب و کارها در این مرحله انجام تبلیغات هوشمندانه و هدفمند است. تکمیل بودن اطلاعات و قرار دادن عکسهای کسب و کار میتواند در تصمیم گیری مشتری تاثیر گذار باشد.
- تبدیل: این مرحله با جلب توجه مشتری برای خرید محصولات مرتبط است که از طریق ساز و کارهای مختلف درون یک مقاله یا تبلیغات، قابل استفاده خواهد بود. داشتن پشتیبانی قوی، سایت بدون ایراد در زمان پرداخت و مواردی از این قبیل باعث میشود تا مشتری به سایت شما اعتماد کرده و خرید خود را ثبت کند.
- حفظ: در این مرحله شما باید برنامه مشخصی برای حفظ مشتریان خود و تبدیل آنها به مشتری ثابت داشته باشید. مشتریان نسبت به محصولات و خدمات شما رضایت داشته و به دنبال خرید هستند؛ بنابراین باید با دقت عمل کنید. حفظ کیفیت خدمات و توجه به نیاز مشتریان اهمیت خیلی بالایی دارد.
- طرفداری: در نهایت مشتریان شما باید به طرفداران خدمات و محصولات شما تبدیل شوند. تبلیغات دهان به دهان از جمله موثرترین تبلیغات در بین مردم است. زمانی که مشتری از خدمات شما راضی بوده باشد، حتما سایت و فروشگاه شما را به بقیه پیشنهاد میدهد.
مزایای استفاده از سفر مشتری
تشخیص ذهنیت و قدم بعدی مشتری در سفر مشتری مشخص شده است. این روش به عنوان مهمترین اولویت سرمایه گذاری شناخته میشود. کسب و کارهایی که در این زمینه سرمایه گذاری میکنند، مشتریان وفادار بسیار زیادی به دست خواهند آورد. یک بازاریاب موفق با توجه به این سفر شاهد پیشرفت چشم گیر در زمان کوتاه خواهید بود. چرخه خرید مشتریان حدود ۲۰ برابر سریعتر خواهد شد و کسب و کارها به درصد بسیار بالایی از سود و درآمد میرسند. با کم شدن هزینه خدمات مشتریان، درآمد مجموعه افزایش پیدا میکند.
قطعا شما نیز به دنبال اجرای درست و ترسیم نقشه سفر مشتری هستید. در این راه نیاز به کمک گرفتن از تجربه دیگران و آموزش حرفهای دارید. شما نیز میتوانید با گرفتن کمک از یک بیزینس کوچ بهترین مسیر مشتری را طراحی و در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. برای این منظور شما میتوانید فرم زیر را تکمیل کنید تا در سریعترین زمان ممکن مشاورین ما با شما تماس بگیرند.
فرم درخواست مشاوره
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.