اهمال کاری چیست؟
اگر میخواهید بدانید که اهمال کار هستید یا نه، پس این مقاله را تا انتها بخوانید.
به تعویق انداختن کار، ما را وادار میکند تا قضاوت کردن خود را انکار کنیم و از آینده غافل شویم. ما میدانیم که بهتر است برای رسیدن به اهداف خود کار کنیم و فردایی راحت برای خود بسازیم، اما به هر حال گاهی از انجام وظایف خودداری میکنیم.
به تعویق انداختن کارها نیز میتواند برای ما تاثیر منفی داشته باشد. استرس عدم توجه و اجازه دادن به کارهای انجام نشده میتواند باعث نگرانی شود و اهمال کاری هم دقیقاً به همین شکل است. زمانی که کاری را به تعویق میاندازیم ممکن است آرامش لحظهای پیدا کنیم، اما زندگی آینده ما را شلوغ و پر استرس میکند.
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleچرا اهمال کاری یا تعلل میکنیم؟
اهمال کاری ناشی از همان چیزی است که برای ما به ارمغان میآورد: استرس و نگرانی. ما گاهی وظایف خود را به خوبی انجام نمیدهیم تنها به این دلیل که سختی کار بر ما غلبه میکند. این مورد بصورت لحظهای احساس خوبی برای ما دارد.
در ادامه چنددلیل برای اهمال کاری برای شما آورده شده است که با هم مرور میکنیم:
- مسائل مربوط به اعتماد به نفس: احساس سندروم فریبنده ممکن است باعث شود که احساس کنید در انجام کارها ناتوان هستید. عزت نفس پایین به قویتر شدن سندروم فریبنده و سایر مسائل مربوط به اعتماد به نفس کمک زیادی میکند. ( سندروم فریبنده به این معنی است که شما برای شغل یا تخصص خود در محیط کار ارزش کمتری نسبت به کار بقیه همکاران قائل باشید).
- کمال گرایی: در حالی که کمال گرایی میتواند باعث افزایش بهره وری کارها شود، همچنین میتواند یک پروژه را به کلی از مسیر خارج کند. گاهی اوقات بهتر است که به جای اینکه کار عالی را با تاخیر تحویل دهید، کار خوب را به موقع به اتمام برسانید و تحویل دهید.
- ترس از شکست: ممکن است برخی کارها را انجام ندهید فقط به این دلیل که میترسید شکست بخورید. همچنین این موضوع میتواند مربوط به مسائل اعتماد به نفس یا کمال گرایی باشد. یک محیط کار سمی نیز میتواند باعث ترس از شکست شود.
- فقدان انگیزه: اگر از پروژهای الهام نگیرید احتمال دارد آن کار را انجام ندهید. عوامل زیادی باعث پایین آمدن انگیزه میشود مثل محیط کار شخصی و تکراری و یا فرسودگی شغلی. دانش و دانستههای خود را مجددا ارزیابی کنید تا انگیزههایی را پیدا کنید که برای شما کار میکنند و باعث تغییری در سبک زندگی شما میشود.
- شرایط سلامت روان: اهمال کاری و بهزیستی روانشناختی بطور ذاتی با هم مرتبط هستند. افرادی که از اضطراب رنج میبرند، به احتمال زیاد از انجام کارهای طاقت فرسا جلوگیری میکنند. اگر فکر میکنید که به دلیل موضوع مهمی سلامت روانی خود را از دست دادهاید بهتر است که با یک روانشناس مشورت کنید.
راه های مقابله با اهمال کاری
یکی از بزرگترین چالشها این است که بفهمیم چرا کارها را به تعویق میاندازیم و اهمال کار هستیم. روبرو شدن با سختیها اولین قدم برای مقابله با اهمال کاری به حساب میآید. پس در ابتدا با پرداختن به خود اهمال کاری شروع کنید. در ادامه چند تکنیک برای مقابله با اهمال کاری برای شما آوردهایم:
- ریشههای عاطفی اهمال کاری را درک کنید: اینکه به خودتان بگویید تنبل و بی انگیزه هستید، اعتماد به نفس لازم برای انجام کارها را از شما میگیرد. از شکست میترسید یا احساس فشار و استرس میکنید. تصدیق این حس از جستجو کردن برای تغییر برخی از ویژگیهای شخصیتی درونی شما آسانتر است.
- الگوهای خود را مشخص کنید: شما فقط مشکلی را که میفهمید، میتوانید حل کنید. کارهایی را که در مورد آنها اهمال کار هستید را یادداشت کنید و راههای مقابله با آن را نیز بنویسید. سپس از این اطلاعات برای بررسی الگوهای رفتاری و محدود کردن حواس پرتی هایتان استفاده کنید.
- عوامل حواس پرتی را محدود کنید: حواس پرتی سادهترین و و در عین حال رایجترین علت اهمال کاری است. گاهی اوقات خودمان نیز تا زمانی که نتیجه کار را ببینیم متوجه حواس پرتیمان نمیشویم. استفاده از تلفن همراه و تلویزیون از مهمترین و رایجترین عوامل حواس پرتی به حساب میآیند.
- اضطرابتان را اصلاح کنید: اضطراب و هیجان نتایج مشابهی در بدن دارند. هردوی آنها باعث افزایش ضربان قلب، عرق کردن کف دست و یا افکار تند و تیز میشوند. زمانی که در انجام یک کار مهم دچار استرس شدید، این حس را به عنوان یک الهام بخش و تجربه برای انجام پروژههای بعدی در نظر بگیرید.
- خود را ببخشید: اهمال کاری مخصوص یک چرخه ذهنی معیوب است. کار شما را به تعویق میاندازد و گاهی ممکن است یک فرصت خوب را از دست بدهید. سپس آنقدر در مورد این کار احساس بدی به خود میدهید که حس میکنید هرگز قادر به انجام اهداف خود نیستید.
بهترین راه بازگشت به مسیر اصلی، تمرین دلسوزی برای خود است؛ زمانی که دچار اهمال کاری شدید و از انجام کاری نیز غافل شدید، خود را ببخشید تا عزت نفس لازم برای رویارویی با کار بعدی و انجام دادن آن داشته باشید. زیرا به اعتماد به نفس خود نیاز دارید تا روز بعد را سرحالتر و با انرژی بیشتر شروع کنید. - قورباغهات را قورت بده: این جمله یک اصطلاح انگلیسی است که معادل فارسی آن به این معنی است که روزتان را با انجام کاری که اصلا دوست ندارید شروع کنید. به زبان ساده یعنی کاری را که حس خوشایندی به آن ندارید در شروع روز انجام دهید تا عملکرد شما در بقیه ساعات روز بهتر شود.
یکی دیگر از روشهای مقابله با اهمال کاری استفاده از اثر زایگارنیک است…
۷ تکنیک کاربردی برای کم کردن اهمال کاری
روشهای بالا را با ۷ تکنیکی که در ادامه به شما خواهیم گفت انجام دهید تا میزان اهمال کاری خود را به حداقل برسانید:
۱. مراحل کوچکتر ایجاد کنید!
از آنجایی که پروژههای بزرگ و پیچیده دلهره آورتر هستند، یک استراتژی عالی در کنار مدیریت زمان این است که پروژه را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید تا راحتتر قابل دستیابی باشد. این تکنیک باعث ایجاد انگیزه نیز میشود.
۲. برنامه ریزی کنید!
اهداف با یک برنامه ریزی دقیق بهتر مدیریت میشوند. نوشتن یک برنامه روزانه یا هفتگی نیز به شما کمک میکند تا زمان کافی را برای هر کاری اختصاص دهید تا بتوانید انتظارات واقع بینانهای را برای خود ایجاد کنید.
۳. از تفکر “همه یا چیزی” استقبال کنید!
نگاه کردن به یک کوه بی پایان از وظایف یک القا کننده فوری استرس است و میتواند یکی از کارهایی باشد که باعث ایجاد اهمال کاری در شما شود. به جای اینکه احساس کنید باید همه آن کارها را تکمیل کنید و در غیر این صورت تلاش شما بی ارزش است، تفکر “همه یا چیزی” را بپذیرید. یعنی سعی کنید همه آن کار را انجام دهید و در عین حال بپذیرید انجام دادن یک کار با ارزشتر از این است که هیچ کاری انجام ندهید.
۴. تکنیک پومودورو را امتحان کنید!
این تکنیک شامل تنظیم یک برنامه ساده و قابل کنترل برای انجام کارها و دور شدن از اهمال کاری است. انجام دادن این تکنیک به روش زیر است:
- کاری که باید انجام دهید را مشخص کنید.
- تایمر را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
- روی انجام آن کار تمرکز کنید تا تایمر به صدا در بیاید.
- ۵ دقیقه استراحت کنید.
- تایمر را برای ۲۵ دقیقه دیگر تنظیم کنید و به کار خود ادامه دهید.
- هر ۴ پومودورو یک استراحت طولانیتر داشته باشید.
فلسفه پشت این تکنیک این است که انجام دادن یک کار برای ۲۵ دقیقه کمتر از بیوقفه کار کردن طاقت فرسا است. این کار خلاقین را بهبود میبخشد و از خستگی و فرسودگی جلوگیری میکند.
۵. اطراف خود را با افراد سازنده احاطه کنید!
شما پنجمین نفر از اعضای گروهی هستید که بیشترین زمان خود را با آنها میگذرانید، پس درست و عاقلانه دوستان خود را انتخاب کنید. اطراف خود را با افراد مولد و با انگیزه احاطه کنید تا شما هم مثل آنها شوید.
۶. قانون ۵ ثانیهای را امتحان کنید!
مل رابینز قانون ۵ ثانیهای را برای بیرون آمدن از رختخواب ابداع کرد. بیدار شدن در صبح زود برای او یک کار روزانه سخت به حساب میآمد که با بیشتر چرت زدن سعی میکرد از بیدار شدن پرهیز کند. پس از تماشای پرتاب موشک در یک برنامه تلویزیونی او تصمیم گرفت از شمارش ۵ شماره معکوس برای بیدار شدن استفاده کند: ۵-۴-۳-۲-۱ شلیک!
برای مثال، اکثر مردم به ندرت تمایل به ورزش کردن دارند. اگر بایستند و فکر کنند که: برای دویدن به بیرون بروم یا نه؟ مغز آنها زمان زیادی برای بهانه تراشی دارد؛ اما اگر آنها نسبت به عمل تعصب داشته باشند به احتمال زیاد قبل از اینکه بهانهها مانعشان شود، برای دویدن از منزل خارج شدهاند.
پس برای شروع میتوانید از قانون ۵ ثانیهای برای یک کار ساده مثل بیدار شدن در صبح امتحان کنید!
۷. یک شریک داشته باشید!
اکثر مردم بیشتر به جلب رضایت دیگران اهمیت میدهند تا رضایت خودشان؛ بنابراین شرکای مسئولیتپذیر انگیزههای خوبی هستند. زیرا نمیخواهیم آنها را ناامید کنیم، بنابراین به اهداف خود پایبند هستیم.
با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده در مورد اهمال کاری هایتان صحبت کنید و از آنها بخواهید پیشرفتتان را زیر نظر داشته باشند و مشخص کنند که در چه زمانی مجدد اهمال کاری کردهاید.
به خودتان افتخار کنید!
با خواندن این مقاله اولین گام برای مبارزه با اهمال کاری برداشتهاید. این افتخار ممکن است اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. مقابله با اهمال کاری فرآیندی بیپایان است. شما همیشه تعهداتی دارید که ارزش اجتناب از آن را ندارند. نکته کار این است که بدانید چه چیزی باعث به تعویق انداختن انجام آن کار میشود تا بتوانید عوامل محرک و حواس پرتی را کاهش دهید.
سعی کنید تعصب عملی در خود را پرورش دهید تا شما را از اهمال کاری بازدارد. با گذشت زمان، رضایتی که با تیک زدن لیست کارهای انجام شده و تکمیل پروژهها احساس میشود، برای ایجاد انگیزه در شما و تکمیل کارهایتان کافی خواهد بود.
همچنین شما با دوری از اهمال کاری ، هدف گذاری مناسب ، دانش خودآگاهی و یک برنامه ریزی دقیق با سرعت بیشتری میتوانید به اهداف خود برسید و آینده دلخواهتان را بسازید
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بررسی تاثیر کوچینگ بر زندگی ما
تاثیر کوچینگ بر زندگی مانند یک قطبنما است که مسیر موفقیت را نشان میدهد و به ما کمک میکند تا با اطمینان بیشتری قدم برداریم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.