اثر زایگارنیک و کاربرد آن در کسب و کار
تا الآن چقدر به خاطر اهمالکاری و تنبلی از برنامههات عقب موندی؟ چقدر این کارها روی هم جمع شده و نظم زندگیتو به هم زده و روزهات شده پر از اضطراب؟ امروز قراره با یک تکنیکی آشنا بشید تا برای همیشه از شر اهمالکاری خلاص شی، تکنیکی که بر گرفته از اثر زایگارنیک است.
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleاثر زایگارنیک چیست؟
اثر زایگارنیک یک پدیده روانشناختی است که تمایل به یادآوری وظایف یا رویدادهای قطع شده یا ناقص را راحتتر از کارهای تکمیل شده توصیف میکند.
مغز ما جوری طراحی شده که کارهایی را که تمام میکنیم فراموش میکند، اما کارهای ناتمام را مرتباً به ما یادآوری میکند و آرامش را از ما میگیرد تا آن کار را به اتمام برسانیم.
این موضوع توسط یک روانشناس روسی به نام خانم بلوما زایگارنیک به اثبات رسیده است. ایشون با توجه به این ویژگی مغز برای فرار از اهمالکاری توصیههایی دارد که به شدت کاربردی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
تاریخچه پیدایش نظریه اثر زایگارنیک
در دهه ۱۹۲۰ خانم بلوما هنگام صرف غذا در رستورانی، متوجه شد که پیشخدمتها میتوانند سفارشهای پیچیده و وعدههای غذایی پرداخت نشده را پیگیری کنند، اما وقتی سفارشها تکمیل و پرداخت میشدند، پیشخدمتها قادر به یادآوری اطلاعات دقیق درباره سفارشها نبودند.
پیشنهاد میکنیم مقاله نکات طلایی برای هدف گذاری و رسیدن به اهداف را حتما مطالعه کنید!
او که مشتاق بود علت را بیابد تصمیم گرفت که این پدیده را از طریق یک سری آزمایش در آزمایشگاه خود مطالعه کند.
توصیه خانم زایگارنیک برای فرار از اهمالکاری
اگر احساس میکنی که کاری آنقدر مهمه که باید حتماً انجامش بدی فقط کافیه در ذهنت برایش تشکیل پرونده بدی.
بطور مثال اگر باید یک دوره آموزشی ببینی کافیه با دیدن قسمت اول آن دوره، پرونده آن را در ذهن خود باز کنی.
در آن زمان متوجه میشوید که چطور مرتباً ذهن شما سعی میکند که شما را ترغیب کند تا به دیدن ادامه دوره برگردی و آن را تمام کنی.
اثر زایگارنیک و سلامت روان
اثر زایگارنیک میتواند نقش مهمی در سلامت روان فرد داشته باشد. وظایف ناقص، به ویژه آنهایی که پیامدهای منفی دارند، اغلب منجر به افکار مزاحم مکرر و استرسزا میشوند. این نوع افکار میتوانند خواب را کاهش دهند، اضطراب را تقویت کنند و حتی ممکن است به رفتارهای نادرست عاطفی و احساسی منجر شود.
اثر زایگارنیک میتواند با ایجاد انگیزه در فرد برای تکمیل وظایف، ایجاد عادات بهتر و حل مشکلات طولانی مدت، بهزیستی ذهن را ارتقا دهد. انجام موفقیت آمیز وظایف محول شده میتواند حس موفقیت را ایجاد کند و در عین حال اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش دهد.
کاربرد اثر زایگارنیک در بازاریابی و تبلیغات
در بازاریابی و تجربه مشتری، می میتوانیم از اثر زایگارنیک برای جلب توجه افراد یا تشویق آنها برای تکمیل خرید استفاده کنیم. ۲ راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد:
- از مشتری بخواهید جای خالی را پر کند!
- تجربهای طراحی کنید که به اتمام آن پاداش دهد!
کاربرد اثر زایگارنیک در کسب و کار
- برای کمپینها و جشنوارههایی که برگزار میکنید، جلب توجه ایجاد کنید.
- به مردم اجازه دهید به هر نحوی که دوست دارند حتماً مشارکت کنند.
- برای ایجاد تنش شناختی و تشنه کردن مخاطبهایتان، رویدادی را پیش از موعد خاتمه دهید.
- بعد از مشارکت کردن مخاطبها، آنها را برای به اتمام رساندن مشارکت دوباره دعوت کنید.
نکته قابل توجه در مورد اثر زایگارنیک این است که اگر به خوبی با آن آشنا باشید به راحتی میتوانید مهارت بازاریابی تلفنی خود را افزایش دهید.
پس مثل برندهها فکر کن و زندگیتو اونجوری که لایقشی بساز.
کتاب اثر زایگارنیک
با وجود گفتن تمام موارد بالا باید این را هم بدانیم که اثر زایگارنیک یک استثنا هم دارد. زمانی که انگیزهای برای رسیدن به اهدافمان نداشته باشیم یا انتظار نداشته باشیم که کارها به خوبی پیش بروند، اثر زایگارنیک چندان خوب کار نمیکند. در این خصوص کتاب انگیزه شروع اثر جیسون ووماک به شما کمک میکند تا بهتر و دقیقتر این موضوع را درک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.