آشنایی با بیزینس پلن
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleبیزینس پلن چیست؟
اگر در زمینه کسب و کار مشغول به فعالیت هستید، باید با این اصطلاح آشنا شوید. بیزینس پلن که با عنوان طرح کسب و کار نیز شناخته میشود، یک راهنما برای پیمودن مسیر پر فراز و نشیب کسب وکار میباشد. با بیزینس پلن شما به طور واضح از مسیری که برای رشد کسب و کار خود باید طی کنید، آگاه خواهید شد. به عبارت دیگر، از طریق این طرح، شما با اهداف کسب و کار خود آشنا شده و میتوانید برای دستیابی به این هدف، برنامه ریزی کنید. از طریق یک بیزینس پلن ایدهآل، فعالیتها به درستی و در زمان مناسب انجام شده و از انجام فعالیتهایی که با هدف کسب و کارارتباطی ندارند، جلوگیری میشود.
در گذشته که بیزینس پلن به اندازه امروزه در میان کسب و کارها رایج نبود، معمولا طرحهای طولانی با جزئیات فراوان نوشته میشد که از حوصله خواننده خارج بود. اما با گذشت زمان و استفاده از پلنهای فراوان، نوشتن این طرحها سادهتر و راحتتر شد؛ به طوری که گاهی یک طرح ناب در یک صفحه خلاصه میشود. همین کوتاهی و اختصار باعث شده که مطالعه طرحهای تجاری مدرن راحتتر باشد. به یاد داشته باشید که برای گسترش کسب و کار و رسیدن به هدف تجاری در کوتاه مدت، داشتن یک طرح ناب در اولویت است!
چرا باید بیزینس پلن بنویسیم؟
بدون تردید، تنها داشتن ایده و سرمایه نمیتواند ضامن موفقیت یک کسب و کار باشد. داشتن یک چشم انداز دقیق از ایده و آینده فعالیت تجاری، میتواند به شما در موفقیت بیشتر کمک کند. به کمک بیزینس پلن میتوان نتایج مختلف را تجزیه و تحلیل کرد و استراتژی مناسب را برای پیشبرد کسب و کار کشف نمود. به کمک یک طرح تجاری خوب، میتوان کسب و کار را با سرعت بیشتری رشد داد. علاوه بر این، با این نوع پلن میتوان بودجه لازم برای شروع و ادامه کار را تخمین زد. برای یافتن یک سرمایهگذار خوب، باید پلنی که شامل جزئیات هزینه و درآمد است را در اختیار داشته باشید.
علاوه بر مواردی که گفته شد، نوشتن یک بیزینس پلن مناسب میتواند به تصمیمگیریهای درست در مسیر کسب و کار کمک کند. زمانی که طرحی کلی از کسب و کار خود مینویسید، خود را برای سود و ضرر فعالیت تجاری آماده کرده و میدانید که در زمان افول و بحران، چگونه رفتار کنید. به همین دلیل، میتوانید از طریق بیزینس پلن، اطلاعات از پیش تعیین شدهای را در مورد کسب و کار خود در اختیار داشته باشید تا در مقابله با سختیها به درستی تصمیمگیری کنید.
ویژگیهای یک طرح موفق
اگرچه طراحی بیزینس پلن بسیار اهمیت دارد، اما نکاتی که برای نوشتن آن باید رعایت شود، بسیار مهمتر است. اول اینکه باید توجه داشته باشید که پلن خاص بوده و کلی نباشید. برای مثال، باید پس از مشخص کردن اهداف کاری خود، زمان لازم برای رسیدن به این اهداف را نیز مشخص کنید.
بدون تعیین ضرب الاجل، تحقق اهداف همواره با تاخیر خواهند افتاد. پس از تعیین هدف و زمان تحقق آن، نوبت به تعیین مشتریان هدف میرسد. شما به عنوان یک شخص فعال در زمینه کسب و کار باید بدانید که محصول خود را به چه کسانی بفروشید؛ به عبارت دیگر، مخاطب هدف خود را تعیین کنید. با این کار، در زمان صرفه جویی کرده و سریع به سراغ افراد هدف میروید.
پس از اینکه جامعه هدف مشخص شد، باید جزئیات این جامعه تعیین شود. مثلا، صرف اینکه بانوان را جامعه هدف خود بدانید کافی نیست و باید به دقت بررسی کنید که بانوان در چه رده سنی، بیشتر از محصول شما استقبال میکنند. ویژگی دیگری که اهمیت دارد، واقعی بودن پلن است. رویا پردازی را کنار گذاشته و واقع بینانه به کسب و کار خود نگاه کنید. اگر فکر میکنید که در ماههای خاصی از سال، کسب و کار شما با رکود مواجه میشود، آن را به دقت ذکر کنید. البته که نگاه خوش بینانه به اهداف میتواند انگیزه شما را برای کار دو چندان کند، اما اگر محقق نشود، به روحیات شما آسیب خواهد رساند؛ بنابراین، خیلی خوشبین نباشید.
در نهایت باید بیزینس پلنی طراحی کنید که انعطاف پذیر باشد. به عبارت دیگر، طراحی بیزینس پلن باید به گونهای باشد که بتوان به مرور زمان آن را به روز کرد و تغییراتی جزئی در آن ایجاد نمود.
طراحی بیزین پلن با بوم کسب و کار
شما برای طراحی یک بیزینس پلن خوب و ایدهآل اگر بتوانید از بوم کسب و کار کمک بگیرید قطعا نتیجه بهتری و روشنتری خواهید گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.