فروش مویرگی چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانید...
Toggleتعریف فروش مویرگی
تا چه اندازه با فروش مویرگی آشنایی دارید؟ فروش نوع مویرگی یک روش کارآمد برای توزیع و فروش محصولات مختلف در بازار است. در فروش مویرگی تولید کننده و مرکز پخش عمده محصولات خود را به فروشگاهها و مغازههای مختلف در سطح شهر ارائه میکنند. این نوع فروش به صورت انحصاری نبوده و در کل شهر با فروشگاههای مختلف همکاری میشود. برای ارائه یک استراتژی فروش با درصد سود بالا باید با این روش فروش به طور کامل آشنایی پیدا کنید. در این مقاله به بررسی فروش مویرگی میپردازیم.
مراحل فروش مویرگی چگونه است؟
استراتژی فروش مویرگی باید با توجه به مراحل آن مشخص شود. ابتدا باید کانالهای توزیع مویرگی را شناسایی و انتخاب کنید. منظور از کانال روش توزیع و ارائه محصولات به مشتری است. در انتخاب کانال توزیع باید قیمتهای یکسان و موقعیتهای مختلف توجه داشته باشید. با توجه به نوع مشتری از بهترین کانالهای فروش استفاده میشود.
برای آشنایی بیشتر با مشتری بالقوه و مشتری بالفعل میتوانید مقالههای مرتبط با آنها را مطالعه کنید.
در ادامه برای پیشبرد اهداف مشخص شده، بخشهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه باشند. از بازاریابی اولیه تا مراحل فروش و خدمات مشتری همگی باید با هم هماهنگ باشند داشتن اطلاعات و دادههای مشتریها در این برنامه ریزی به شما کمک میکند. با کمک شرکا میتوانید فروش مویرگی در سطح شهر را آغاز کنید. توجه داشته باشید وضعیت همیشه در حال تغییر است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید استراتژیهای خود را بروزرسانی کنید.
مزایای فروش مویرگی
اگر به دنبال پاسخ سوال مزایای فروش مویرگی چیست هستید، این مزایا شامل:
- شناخت برند در بازار: در حجم زیاد و کار با فروشگاههای مختلف باعث شناخت بیشتر برند شما در بازار میشود. مشتری با این برند آشنا شده و به دنبال محصولات آن خواهد بود. با قرار گرفتن محصولات و نام برند در جلوی چشم مردم، این برند در ذهن افراد باقی مانده و به عنوان یک برند معتبر در فروشگاههای محتلف شناخته میشود.
- افزایش وفاداری به برند: زمانی که محصولات شما در تمام فروشگاههای شهر به چشم میخورند، مشتری نسبت به آن محصولات اطمینان پیدا کرده و خریدار ثابت خواهد شد. مشتری هر زمانی که اراده کند، میتواند محصول را خریداری کرده و محصولات این برند را استفاده کند.
- فروش بیشتر: میزان فروش با استفاده از فروش مویرگی افزایش پیدا میکند. به دلیل حجم بالای محصولات، طبیعتا میزان فروش نیز بالا خواهد رفت. محصولات در فروشگاههای مختلف و بخشهای متفاوت یک شهر به فروش رسیده و مشتریان خیلی بیشتری پیدا میکنند.
- توزیع زیاد محصول و جلوگیری از انباشت در انبار: گاهی با استفاده از روشهای غلط فروش، محصولات در انبار باقی مانده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. با کمک این روش فروش میتوانید محصولات را خیلی سریعتر به فروش رسانده و مدت زیادی در انبار باقی نمیمانند.
- افزایش سود در طولانی مدت: با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب در سطح بازار به دلیل فروش بالا میزان سود نیز افزایش پیدا میکند.
انواع فروش مویرگی
فروش مویرگی به ۳ دسته گزینشی، گسترده و انحصاری تقسیم میشود که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:
روش انحصاری در فروش مویرگی
در فروش انحصاری به صورت مویرگی فروشندهها با شرکت قرارداد بسته تا محصولات را در بازار عرضه کنند. در این روش تنها یک توزیع کننده اصلی وجود دارد و نیاز بازار را تامین میکند.
روش گسترده در فروش مویرگی
در روش گسترده هدف افزایش فروش و توزیع محصولات در سطح گسترده است. فروشندههای مختلف باید بتوانند محصولات را در تمام خرده فروشیهای شهر به فروش برسانند.
روش گزینشی در فروش مویرگی
در فروش گزینشی تعداد شرکتهای پخش بیشتر از یکی است و با برنامه ریزی درست میتوانند بازار را به دست بگیرند. در این روش خرده فروشیهای مختلف گزینش شده و محصولات در اختیار آنها قرار داده میشود.
نکات افزایش فروش با فروش مویرگی
برای افزایش فروش، به دنبال گستردهتر کردن فروش مویرگی باشید. با توزیع بیشتر محصولات در بازار درآمد و سود شما افزایش پیدا میکند. هر چقدر که محصول در بازار بیشتر به چشم بخورد، میزان فروش هم متناسب با آن بالا میرود. بالا رفتن آگاهی از محصول یک نکته مهم است که در این روش فروش به چشم میخورد. فروشندهها و نقشهای مختلف در این فروش نیز به درآمد و سود زیادی میرسند.
برای کاهش ریسک از دست دادن مشتریان ثابت، پخش محصولات در بازار را با حجم متناسب حفظ کنید و کاهش ناگهانی ارائه محصولات به ضرر شما خواهد بود. برای یادگیری اصولی فروش مویرگی و نحوه اجرای آن بصورت عملی میتوانید از مشاوران و بیزینس کوچهای حرفهای ما در آکادمی کسب و کار مدیران مانی کمک بگیرید.
بازاریابی مویرگی
بازاریابی مویرگی یا پخش مویرگی یک روش بازاریابی است که در آن، پیامها و محتواهای با ارزش به گونهای طراحی میشوند که مخاطبان به طور طبیعی آن را به دیگران منتقل کنند و از طریق اشتراکگذاری، پیامها انتشار و گسترش پیدا میکنند. شکل ساده با بازاریابی مویرگی بصورت زیر است:
چالش های اساسی بازاریابی مویرگی
چالش های اساسی در بازاریابی مویرگی و راه حل های ممکن برای غلبه بر آنها عبارتند از:
- ناشناخته بودن کسب و کار: یکی از چالش های اصلی این است که کسب و کارها بدرستی شناخته نشدهاند. راه حل برای این مشکل این است که کسب و کارها باید یک استراتژی واضح برای ارتقای شناخته شدگی خود داشته باشد، از جمله استفاده از تبلیغات مناسب، بازاریابی محتوا و فعالیت در رسانههای اجتماعی.
- تفکر کوتاه مدت: برخی کسب و کارها ممکن است تمایل داشته باشند تا به تفکر کوتاه مدت بپردازند و نتایج سریع را انتظار داشته باشند. راه حل برای این چالش آموزش کسب و کارها درباره مزایای طولانی مدت پخش مویرگی و تدوین استراتژی بازاریابی بازدهی طولانی مدت است.
- محتوای نامناسب: تولید محتوای نامناسب میتواند به یکی دیگر از چالشهای اساسی تبدیل شود. راه حل این است که کسب و کارها باید محتوای با کیفیت و مرتبط با جامعه مشتری خود را ارائه داده و از ابزارها و تکنیکهای مختلف برای مشتری گرایی استفاده کنند.
- پیش بینی ناپذیری تغییرات: با تغییرات مداوم در رفتار مصرف کنندگان و بازار، پیش بینی ناپذیری تغییرات نیز یک چالش اساسی است. راه حل این است که کسب و کارها باید از تحلیل دادهها و شناخت دقیقتتر بازار استفاده کنند تا بتوانند به راحتی واکنش نشان دهند.
- مدیریت منابع محدود: برخی کسب و کارها ممکن است منابع محدودی برای اجرای استراتژی پخش مویرگی داشته باشند. کسب و کارها باید بطور خلاقانه از منابع موجود استفاده کرده و بهبود بهرهوری را در فرآیندهای بازاریابی خود حاصل کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.