شما با شرکت در دوره منتورینگ فروش از آکادمی کسبوکار مدیران مانی طی ۹۰ روز خواهید توانست که درآمدتان را بصورت میانگین از ۳۰ تـــــا ۷۰۰ درصد افزایش دهید.
مشکلات مشتری را حل کنید و مطمئن باشید هر مشتری نماینده یک بازار بزرگ است.
ملانی پرکینز (مدیر عامل شرکت Canva)
امیر ارسلان قهاری
بیزینس استراتژیست
ارغوان مریدی
کوچ منابع انسانی
نظرات دانشپذیران
منتورینگ فروش چیست؟
اگر در ذهن خود یک مسیر شغلی ایدهآل و سرشار از موفقیت را دارید، قطعا باید نکات مختلفی را تجزیه و تحلیل کنید. یکی از نکات اثرگذار در مسیرهای شغلی موفق، قطعا منتورینگ میباشد. بسیاری از افراد واژه منتور را معادل فارسی مربی میدانند. با این حال میتوان دریافت که دیدگاه افراد مختلف نسبت به منتورینگ متفاوت است. با این حال منتور فردی بوده که به اشتراک دانش خود به افراد مبتدی میپردازند. منتور از دانش و علم ارزشمندی بهرهمند است که میتواند در زندگی افراد دیگر موثر باشد.
در سالهای گذشته مجموعههای زیادی با برگزاری دورههای منتورینگ فروش و سایر عرصهها، به کمک متقاضیان مختلف آمدهاند. قطعا با وجود دورههای استارتآپی مختلف در کشورمان، انتخاب یک مجموعه کارکشته، رویکردی نسبتا سخت به نظر میرسد. با این حال اگر شما بتوانید آگاهی لازم را نسبت به یک منتورینگ فروش و وظایف آن داشته باشید، این رویکرد چندان سخت هم نخواهد بود. در واقع کسب اطلاعات لازم در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا فعالیت ایدهآلی را در این زمینه تجربه کنید.
منتورینگ چیست؟
در ابتدا میخواهیم تعریفی از این اصطلاح ارائه دهیم. منتورینگ (Mentoring) به برنامهای اطلاق میشود که در محل کار و توسط سازمان پیاده شده و کارمندان قدیمیتر با استفاده از آن به کارمندان جدید کمک میکند تا در شغل خود پیشرفت کنند. این مهم به وسیله مواردی نظیر دانش، تخصص و تجربه در این مسیر کسب میشود. علامه بر افراد تازه وارد، افرادی قدییتر نی میتوانند با این مفهوم رشد کرده و باعث پیشرفت شوند.
هدف از ارائه برنامه منتورینگ، این است که شخص تازه وارد بتواند با استفاده از راهنماییها، به شخصی حرفهای و کاربلد تبدیل شود. این برنامه خواه به شکل رسمی و طی دستورالعمل میتواند باشد و خواه بصورت غیر رسمی و با ارائه کمک و راهنماییهای داوطلبانه. این مفهوم تناها برای کارمندان بکار نمیرود؛ مدیران نیز از آن استفاده میکنند تا بتوانند رشد کرده و در جایگاه خود پیشرفت کنند. لازن به ذکر است که امروزه از مفهومی به نام منتورینگ فروش نیز استفاده میشود که آن هم جنبههای جالب و در عین حال ارزشمند برای یک کسب و کار به همراه دارد.
منتور کیست؟
منتور فردی است که به عنوان یک همراه، مربی و کوچ در مسائل مختلف میتواند کنار شما باشد. منتور از دانش و آگاهی زیادی برخوردار است که همین مسئله موجب تدریس بهتر وی نیز خواهد شد. در دورههای مربوط به منتورینگ فروش شما باید بتوانید مبانی تدریس شده از سوی منتور را به بهترین شکل آموزش ببینید، یک منتور از ویژگیهای زیر برخوردار است:
- صداقت داشتن
- در دسترس بودن
- هدایت کردن متقاضی در مسیری صحیح
- گوشزد کردن ایرادات متقاضی
- دید کلی و همه جانبه
- داشتن توانایی ترسیم رودمپ
- تاثیرگذاری بر روی متقاضی
تمامی موارد ذکر شده از اصلیترین ویژگیهای یک منتور به شمار میرود که در تدریس هرچه بهتر مباحث آموزشی بسیار مهم است. هر متقاضی با توجه به نکات ذکر شده میتواند علم بیشتری را از این طریق دریافت کند.
منتورینگ چه مزایایی دارد؟
حال که با دو مفهوم چیستی منتورینگ و منتور کیست آشنا شدیم، نوبت آن است که مزایایش را بدانیم. داشتن برنامه برای پیشرفت، قطعا به مزیتها و امتیازات ارزشمندی تبدیل خواهد شد. در ادامه به مهمترین این موارد اشارهای خواهیم کرد:
- منتور میتواند در طول این برنامه، تجربیات و مهارتهای خود را در اختیار شخص قرار دهد. این موارد در زمینههای مختلف و با تجربه موارد مختلف دریافت شده و میتواند بسیار ارزشمند باشد.
- با کمکهای دریافتی از جانب منتور، میتواند به سرعت رشد و ارتقا پیدا کنید. حتی ممکن است این جربیات در هیچ کلاس آموزشی به شما آموزش داده نشود و همین موضوع اهمیت آن را بیان میکند.
- با ارائه چنینی مهارتها و آموزشهایی، نوعی شبکه سازی انجام شده و افراد بیشتری در این حرفه و صنعت میتوانند فعالیت کنند. موقعیتهای شغلی فراوانی نیز به پاس این موضوع ایجاد خواهد شد.
- افزایش انگیزه، از دیگر ویژگیهای منتورینگ است. شخص آموزش دیده میتواند با انگیزهای که دریافت کرده، اعتماد به نفس خود را بیشتر کند و برای موقعیتهای جدید و بزرگتر آماده شود.
آیا منتورینگ برای سازمان ها مفید است؟
در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که منتورینگ علاوه بر مزیتهای بالقوه زیادی که برای شخص تعلیم دیده ارائه میکند، به سازمان نیز در وجنات مختلف یاری میرساند. به عنوان مثال این فعالیت باعث میشود فرصت بیتشری بین کارمندان برای تبادل اطلاعات ایجاد شود و کارمندان با بخشهای مختلف از فعالیت خود آشنا شوند. علاوه بر این فرهنگ کاری مثبت نیز در بین افراد توسعه مییابد و با حمایت کارکنان قدیمی، کارکنان جدید و پرانرژی به برنه سازمان تزریق میشوند.
به طور کلی منتورینگ باعث میشود هم سازمان، هم منتور و هم شخص آموزش دیده رشد و پیشرفت کنند. بنابراین این فعالیت کاملا سودساز و مفید بوده و هر سازمان و هر شخصی میتواند با استفاده از آن پلههای ترقی را طی کند.
چه مباحثی زیر نظر مربی منتورینگ فروش تدریس میشوند؟
شناسایی مباحث قابل تدریس از سوی مدرس منتورینگ فروش، اولین مسئله مهمی بوده که باید از سوی شما بررسی شود. در واقع هر مجموعه آموزشی تلاش میکند تا کاملترین پکیجهای مورد نیاز یک متقاضی را در دوره منتورینگ فروش خود قرار دهد. با این حال باید در این زمینه اطلاعات مفیدی را داشته باشید تا بتوانید به انتخاب یک مجموعه معتبر و مطرح بپردازید.
فروش، بازاریابی و تبلیغات از جمله مباحث قابل تدریس در دوره منتورینگ فروش یک مجموعه مجرب همچون آکادمی کسب و کار مدیران مانی به شمار میرود. یک آکادمی فعال در عرصه کسب و کار باید بتواند به تحلیل جزئیات مختلف در رابطه با مباحثی همچون بازاریابی، تبلیغات و فروش بپردازد. همانطور که میدانید نکات جزئی و بسیار کوچکی در هر یک از این مبانی وجود دارد که شما را در مسیر موفقیت قرار میدهند. برای مثال بازاریابی از جمله مباحث مهمی به شمار میرود که متقاضی با یادگیری صحیح و کامل آن میتواند تاثیرات زودهنگام آن را در کسب و کار خود را مشاهده کند.
هزینه های دوره منتورینگ فروش
قطعا هزینههای مربوط به دوره منتورینگ فروش جزو اصلیترین مبانی مهم در این عرصه به شمار میرود. هزینههای مربوط به این زمینه میتواند متغیر باشد، چرا که مجموعههای زیادی در زمینه فروش دورههای منتورینگ فعالیت دارند. در واقع تمامی این مراکز تلاش میکنند تا با بهرهگیری از بهترین متدهای روز دنیا، به برگزاری بهترین دورههای منتورینگ بپردازند. با این حال تنها مجموعهای موفق خواهد بود که ضمن استفاده از منتورهای مجرب در زمینه تدریس، خدمات ایده آلی را پس از تدریس نیز به متقاضیان ارائه کند. در چنین شرایطی متقاضی با رضایت بیشتری به ترک آن مجموعه خواهد پرداخت و تجربهای شگفت انگیز را خواهد داشت.
همه چیز در مورد دوره منتورینگ فروش
همانطور که متوجه شدید، دوره منتورینگ فروش به وسیله مجموعههای مختلف در کشورمان تدریس میگردد. با این حال مباحث فروش، بازاریابی و تبلیغات از اصلیترین مباحث مورد نیاز برای هر کسب و کار به شمار رفته که در این دوره توجه بیشتری به آنها میشود.